TEMELE PENTRU ACASĂ
Cand devin temele o sarcina suparatoare?
De nenumarate ori efectuarea temelor pentru acasa constituie o mare problema pentru copilul tau, posibil la intrarea in clasa I sau chiar si mai tarziu. Observi ca din ce in ce mai des esti nevoit sa il distragi de la joaca si sa ii amintesti ca are teme de facut, iar timpul este nemilos... In acest caz trebuie sa observi ce anume il determina pe copil sa considere tema data acasa ca pe o sarcina suparatoare: este posibil ca acesta sa aiba unele deficiente de concentrare a atentiei in clasa, sa aiba un ritm de lucru lent, sa intampine greutati in rezolvarea sarcinilor scolare. Aceste ramaneri in urma pot determina stari de frustrare in clasa, copilul devenind din ce in ce mai putin interesat de noua lui ipostaza, aceea de “elev”, ceea ce il face ca acasa sa se intoarca cat mai mult spre vechea lui preocupare - jocul.
Ce puteti face? Ce va poate ajuta in acest caz?
Pentru ca rezolvarea temelor in familiile care intampina astfel de probleme sa nu devina un adevarat “razboi” intre parinti si copil, este bine ca ambii parinti sa inteleaga ca din partea copilului este nevoie de un efort deosebit pentru respectarea unor reguli pe care le stabiliti de comun acord cu acesta. Sunt foarte importante si discutiile cu invatatoarea legate de comportamentul copilului in timpul orelor.
1. Copilul isi va nota temele intr-un caiet (fie cel de clasa, fie un caiet special)
Daca ai constatat ca uita sa isi noteze tema, stabileste un regulament prin care sa ii acorzi pe cardul personal puncte pentru temele insemnate in caiet. In cazul cand copilul este abia in clasa I si nu reuseste sa isi noteze singur tema, o poti ruga pe invatatoare sa ii noteze tema (acest lucru se practica de obicei pana incep ei perioada abecedara) sau sa numeasca un alt copil din clasa (poate chiar pe colegul lui de banca) sa il ajute. In cazul in care copilul tau spune ca este si el capabil sa isi noteze, ai incredere in el, dar roag-o pe invatatoare sa verifice discret modul in care si-a notat noua tema. Daca ai constatat ca el depune un efort in acest caz, recompenseaza-l cu puncte in cardul personal.
2. Efectuarea temelor se face in acelasi loc, fara surse de distragere a atentiei copilului
Este foarte important ca locul in care isi face temele copilul sa fie unul linistit, de preferat ar fi sa aiba un birou personal. Obisnuieste-l chiar inainte de a incepe scoala cu biroul lui personal la care poate sa deseneze, sa coloreze, sa faca diverse activitati pregatitoare. Verifica eventualele surse perturbatoare: factori vizuali sau sonori (muzica, jucarii, calculator, radio, televizor) alte surse: frati mai mici, unii membri ai familiei.
3. Temele se fac la aceeasi ora!
Stabiliti impreuna cu copilul momentul in care acesta incepe sa isi rezolve temele. Nu este foarte importanta ora ci momentul zilei: de exemplu dupa o anumita pauza de la masa de pranz sau dupa somnul de pranz. Daca ai constatat ca puterile copilului sunt refacute dupa o mica perioada de somn, acorda-i aceasta perioada de refacere. Important este ca acest moment sa nu fie schimbat deoarece pot sa apara dificultati in rezolvarea temelor. Nu este recomandata rezolvarea temelor seara tarziu dupa ce te intorci de la munca.
4. Stabiliti impreuna cu copilul timpul maxim acordat fiecarei teme in parte!
Daca copilul iti cere ajutorul, asaza-te alaturi de el la birou si parcurgeti impreuna tot ce este de rezolvat pentru a-ti face o imagine despre ceea ce a inteles si stie sa faca. In cazul in care constati ca nu a inteles anumite lucruri, nu il certa! Explica-i-le cu calm si spune-i ca ti-ar placea ca a doua zi sa iti explice el ce are de facut pentru ca sigur se va descurca mult mai bine decat tine! In acest mod contribui la cresterea increderii in fortele proprii si il ajuti sa isi revizuiasca putin atitudinea fata de ceea ce se face in clasa. Stabiliti apoi pentru fiecare tema cateva conditii legate de aspect, corectitudine, timp de rezolvare. Invita-l sa treaca la rezolvare dar observa modul in care lucreaza. Propune-i chiar sa cronometrati timpul necesar rezolvarii fiecarei teme si acorda-i un bonus in puncte daca au fost respectate conditiile stabilite.
5. Alcatuiti impreuna cu copilul un plan de recompensare cu puncte
Invata sa negociezi cu copilul in legatura cu ceea ce doresti de la el in efectuarea temelor. Va deveni foarte cooperant cand ambii parinti ii vor arata ca aceste reguli nu sunt “impuse”ci stabilite de comun acord. Cere-i copilului sa se autoevalueze si fii darnic atunci cand merita apreciat! Il vei ajuta sa isi dezvolte stima de sine si capacitatile de autoapreciere.
6. Planul meu pentru temele de acasa- Reguli de joc (adaptare dupa M. Döpfner, S. Schürmann, G. Lehmkuhl, Copilul hiperactiv si incapatanat, Editura RTS, Cluj Napoca, 2004)
Iti propunem mai jos un model de plan pentru a-l determina pe copil sa participe cu interes la respectarea regulilor de joc:
Calculeaza-ti punctele!
Ce puteti face? Ce va poate ajuta in acest caz?
Pentru ca rezolvarea temelor in familiile care intampina astfel de probleme sa nu devina un adevarat “razboi” intre parinti si copil, este bine ca ambii parinti sa inteleaga ca din partea copilului este nevoie de un efort deosebit pentru respectarea unor reguli pe care le stabiliti de comun acord cu acesta. Sunt foarte importante si discutiile cu invatatoarea legate de comportamentul copilului in timpul orelor.
1. Copilul isi va nota temele intr-un caiet (fie cel de clasa, fie un caiet special)
Daca ai constatat ca uita sa isi noteze tema, stabileste un regulament prin care sa ii acorzi pe cardul personal puncte pentru temele insemnate in caiet. In cazul cand copilul este abia in clasa I si nu reuseste sa isi noteze singur tema, o poti ruga pe invatatoare sa ii noteze tema (acest lucru se practica de obicei pana incep ei perioada abecedara) sau sa numeasca un alt copil din clasa (poate chiar pe colegul lui de banca) sa il ajute. In cazul in care copilul tau spune ca este si el capabil sa isi noteze, ai incredere in el, dar roag-o pe invatatoare sa verifice discret modul in care si-a notat noua tema. Daca ai constatat ca el depune un efort in acest caz, recompenseaza-l cu puncte in cardul personal.
2. Efectuarea temelor se face in acelasi loc, fara surse de distragere a atentiei copilului
Este foarte important ca locul in care isi face temele copilul sa fie unul linistit, de preferat ar fi sa aiba un birou personal. Obisnuieste-l chiar inainte de a incepe scoala cu biroul lui personal la care poate sa deseneze, sa coloreze, sa faca diverse activitati pregatitoare. Verifica eventualele surse perturbatoare: factori vizuali sau sonori (muzica, jucarii, calculator, radio, televizor) alte surse: frati mai mici, unii membri ai familiei.
3. Temele se fac la aceeasi ora!
Stabiliti impreuna cu copilul momentul in care acesta incepe sa isi rezolve temele. Nu este foarte importanta ora ci momentul zilei: de exemplu dupa o anumita pauza de la masa de pranz sau dupa somnul de pranz. Daca ai constatat ca puterile copilului sunt refacute dupa o mica perioada de somn, acorda-i aceasta perioada de refacere. Important este ca acest moment sa nu fie schimbat deoarece pot sa apara dificultati in rezolvarea temelor. Nu este recomandata rezolvarea temelor seara tarziu dupa ce te intorci de la munca.
4. Stabiliti impreuna cu copilul timpul maxim acordat fiecarei teme in parte!
Daca copilul iti cere ajutorul, asaza-te alaturi de el la birou si parcurgeti impreuna tot ce este de rezolvat pentru a-ti face o imagine despre ceea ce a inteles si stie sa faca. In cazul in care constati ca nu a inteles anumite lucruri, nu il certa! Explica-i-le cu calm si spune-i ca ti-ar placea ca a doua zi sa iti explice el ce are de facut pentru ca sigur se va descurca mult mai bine decat tine! In acest mod contribui la cresterea increderii in fortele proprii si il ajuti sa isi revizuiasca putin atitudinea fata de ceea ce se face in clasa. Stabiliti apoi pentru fiecare tema cateva conditii legate de aspect, corectitudine, timp de rezolvare. Invita-l sa treaca la rezolvare dar observa modul in care lucreaza. Propune-i chiar sa cronometrati timpul necesar rezolvarii fiecarei teme si acorda-i un bonus in puncte daca au fost respectate conditiile stabilite.
5. Alcatuiti impreuna cu copilul un plan de recompensare cu puncte
Invata sa negociezi cu copilul in legatura cu ceea ce doresti de la el in efectuarea temelor. Va deveni foarte cooperant cand ambii parinti ii vor arata ca aceste reguli nu sunt “impuse”ci stabilite de comun acord. Cere-i copilului sa se autoevalueze si fii darnic atunci cand merita apreciat! Il vei ajuta sa isi dezvolte stima de sine si capacitatile de autoapreciere.
6. Planul meu pentru temele de acasa- Reguli de joc (adaptare dupa M. Döpfner, S. Schürmann, G. Lehmkuhl, Copilul hiperactiv si incapatanat, Editura RTS, Cluj Napoca, 2004)
Iti propunem mai jos un model de plan pentru a-l determina pe copil sa participe cu interes la respectarea regulilor de joc:
Calculeaza-ti punctele!
Pasul I:
Daca ai respectat regulile stabilite pentru efectuarea temelor, ai voie sa iti acorzi maxim 5 puncte. Cate puncte crezi ca meriti? Incercuieste cifra corespunzatoare: 1 2 3 4 5
Daca sunt foarte multumiti de tine si parintii iti pot acorda maxim 5 puncte.
Roaga-i sa te aprecieze incercuind cifra corespunzatoare! 1 2 3 4 5
Total puncte obtinute la Pasul I: ...............
Pasul II: Reguli suplimentare: (Model)
Descrieti tipul de comportament si stabiliti impreuna cate puncte va primi copilul
Obtin puncte in plus daca: Numar de puncte
Imi notez in fiecare zi temele in caiet ...........
Imi fac singur temele ...........
Respect programul de lucru ...........
Lucrez suplimentar, etc ...........
Total puncte obtinute la Pasul II ...........
Faceti impreuna o contabilizare a punctelor la un interval de timp (1-2 saptamani)
Data Ziua Numar de puncte acumulate
Luni ...........
Marti ...........
Miercuri ...........
Joi ...........
Vineri ...........
Total puncte acumulate (pasul I si II) ...........
Pot schimba punctele acumulate! (Model)
Stabiliti impreuna o lista cu dorinte pentru recompensele suplimentare (5-10 recompense). Acceptati-le si pe acelea cu care nu sunteti absolut de acord, dar ganditi-va si la unele activitati pe care ati dori sa le faceti impreuna. Acest lucru il determina pe copil sa se autodepaseasca, permitand in acelasi timp parintilor sa puna in discutie schimbarea unor comportamente indezirabile (nedorite) cu unele dezirabile.
Numar de puncte Pot fi schimbate in
........... Un joc impreuna cu parintii
........... O ora de stat in plus la joaca
........... ...........
........... ...........
........... ...........
........... ...........
Sursa: Durac Valentina, Profesor psiholog
Colegiul National “Kemal Ataturk”, Medgidia, jud. Constanta.
http://www.suntparinte.ro/o-problema-a-intregii-familii-temele-pentru-acasa
Daca ai respectat regulile stabilite pentru efectuarea temelor, ai voie sa iti acorzi maxim 5 puncte. Cate puncte crezi ca meriti? Incercuieste cifra corespunzatoare: 1 2 3 4 5
Daca sunt foarte multumiti de tine si parintii iti pot acorda maxim 5 puncte.
Roaga-i sa te aprecieze incercuind cifra corespunzatoare! 1 2 3 4 5
Total puncte obtinute la Pasul I: ...............
Pasul II: Reguli suplimentare: (Model)
Descrieti tipul de comportament si stabiliti impreuna cate puncte va primi copilul
Obtin puncte in plus daca: Numar de puncte
Imi notez in fiecare zi temele in caiet ...........
Imi fac singur temele ...........
Respect programul de lucru ...........
Lucrez suplimentar, etc ...........
Total puncte obtinute la Pasul II ...........
Faceti impreuna o contabilizare a punctelor la un interval de timp (1-2 saptamani)
Data Ziua Numar de puncte acumulate
Luni ...........
Marti ...........
Miercuri ...........
Joi ...........
Vineri ...........
Total puncte acumulate (pasul I si II) ...........
Pot schimba punctele acumulate! (Model)
Stabiliti impreuna o lista cu dorinte pentru recompensele suplimentare (5-10 recompense). Acceptati-le si pe acelea cu care nu sunteti absolut de acord, dar ganditi-va si la unele activitati pe care ati dori sa le faceti impreuna. Acest lucru il determina pe copil sa se autodepaseasca, permitand in acelasi timp parintilor sa puna in discutie schimbarea unor comportamente indezirabile (nedorite) cu unele dezirabile.
Numar de puncte Pot fi schimbate in
........... Un joc impreuna cu parintii
........... O ora de stat in plus la joaca
........... ...........
........... ...........
........... ...........
........... ...........
Sursa: Durac Valentina, Profesor psiholog
Colegiul National “Kemal Ataturk”, Medgidia, jud. Constanta.
http://www.suntparinte.ro/o-problema-a-intregii-familii-temele-pentru-acasa
- Vă recomandăm să vă alegeți o întrebare-două pe zi, pentru a stabili un parteneriat eficient cu fiul sau fiica, dar și cu învățătoarea.
1. Ce a fost azi minunat la școală?
2. Povestește ceva amuzant din cele întâmplate la școală?
3. Cu cine ai vrea să colaborezi cel mai mult?
4. Cu cine crezi că nu vei putea colabora? De ce oare?
5. Unde este locul cel mai bun în școală? Dar în clasă?
6. Ce cuvânt straniu ai auzit azi? Sau poate ai auzit ceva straniu?
7. Dacă am invita-o în ospeție pe Doamna învățătoare, ce crezi că ne-ar povesti ea despre tine?
8. Când te-ai simțit trist?
9. Pe cine ai ajutat azi?
10. Te-a ajutat cineva pe tine?
11. Povestește ce ai învățat azi nou.
12. În ce moment te-ai simțit azi fericit?
13. Ți-a fost cumva astăzi trist?
14. Cu cine ai vrea să te mai joci în pauză?
15. Povestește-mi ceva interesant din cele făcute azi.
16. Ce cuvânt azi a repetat Doamna Învățătoare cel mai mult?
17. Ce ai mai vrea să afli la școală?
18. Ce ai vrea să faci cel mai puțin la școală?
19. Cu cine dintre colegi ai fi putut să colaborezi, să comunici mai bine?
20. Unde te joci cel mai mult la pauze?
21. Cine este cel mai amuzant coleg sau colegă? Ce anume te amuză?
22. Ce ți-a plăcut azi la prânz?
23. Dacă ai fi învățător, ce ai face?
Un sfat:
Imprimați lista de întrebări și puneți-o de ex, pe frigider!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu